Kijk in de spiegel voor antwoorden

Dit is misschien wel de lastigste van alle handvatten die we jou aanreiken om in beter contact te staan met jezelf en je omgeving. Het is wel een heel belangrijke sleutel naar de verbinding met jezelf. Niet alleen kinderen spiegelen, iedereen in je omgeving is jouw spiegel. De hele wereld werkt als het ware met jou samen om jou te laten zien waar jouw leven stroomt en waar je dingen mag veranderen. Dus laat je inspireren door de wijze spiegeltjes die kinderen voor ons zijn, maar lees ook ‘mens’ i.p.v. ‘kind’ om nog meer signalen uit je omgeving op te pakken.

Myra is de moeder van ons twee. Zij heeft een zoon (2007) en een dochter (2010) en deze sleutel is geschreven vanuit haar ervaringen met het ouderschap. Door steeds te kijken in de wijze spiegeltjes van haar kinderen, wordt zij dagelijks uitgedaagd om te zijn wie zij is, uit te komen voor eigen wensen en behoeften en deze te integreren in de opvoeding.

Ontdek de boodschappen voor jouw leven

De thema’s die kinderen spiegelen zijn heel divers en kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met gezien worden, in je kracht staan, eigenwaarde, liefde en respect krijgen. Wanneer een kind weinig zelfvertrouwen heeft, een gebrek aan veiligheid voelt of zichzelf misschien is kwijtgeraakt…ga dan eens bij jezelf te rade. Hoe voel jij je? Zit jij lekker in je vel? Voel jij je zeker, veilig en vol vertrouwen? Geef jezelf datgene wat jij nodig hebt om weer terug bij jezelf te komen. Hoe meer jij verandert, hoe meer er zal veranderen voor je kind. En als jij in balans bent, dan zie je dat ook weer terug in je gezin.

Jouw kind spiegelt met oneindig veel liefde delen van jouw onbewuste. Je kunt het gedrag van je kind leren vertalen naar je eigen leven en zo ontdek je veel informatie voor je eigen persoonlijke groei. Het is wonderlijk om eens te ervaren wat jij kunt leren van je kind, in plaats van andersom. Als jij luistert naar de boodschappen die je kind jou geeft, dan kun je ontdekken wat jij op dat moment nodig hebt. Dat spiegelt weer in positieve zin terug naar je kind, wat zichtbaar wordt in zijn of haar gedrag.

Alle kinderen spiegelen

Dat je kinderen je spiegelen, heb je vast al eens ervaren. Ze praten je na, ze doen je na en als ze onrustig zijn of boos, heb je vast al eens de link gelegd met je eigen onrust of emoties. Soms liggen de boodschappen meer verborgen. Dan kun je er van overtuigd zijn dat het niets met jou te maken heeft. Maar als er bij jou emoties om de hoek komen kijken, dan heeft het wel degelijk ook met jou te maken. Het kind waarmee je vaak in strijd bent, is meestal het kind dat de grootste spiegel voor je is. Dit kind voelt jouw emoties, pijn, blokkades en thema’s feilloos aan. Alsof je kind precies op de juiste ‘knoppen’ drukt die ervoor zorgen dat je onbedoeld heftig reageert. Als gevoelige ouder heb je deze kant van jezelf als kind aan de kant geschoven. Je kind zegt eigenlijk: het is er nog, ontdek het maar en geef het ruimte. 

Verborgen pijnpunten uit het verleden

Iedere volwassene draagt vaak onbewust een gekwetst stukje in zich dat te maken heeft met een vervelende ervaring in de jeugd. Als jong kind zijn we open en in contact met alles. Maar ergens wordt onze behoefte of ons verlangen niet gezien, niet gewaardeerd of zelfs afgewezen. We willen niet meer herinnerd worden aan het pijnlijke gevoel van die afwijzing, dus verbannen we dat aspect van onszelf naar ons onderbewuste. We kiezen vervolgens een strategie om voortaan wel erkenning en liefde te krijgen van onze opvoeders. Dat wat onze kinderen spiegelen heeft ofwel betrekking op onze kwetsing of op onze gekozen strategie.

Kinderen hebben behoefte aan complete ouders. Zij snappen niet waarom jij het stuk ontkent dat zij wel aanvoelen. Ze zullen je er net zo lang op wijzen totdat jij het integreert in je leven. Totdat je je verborgen kwaliteiten alsnog gaat inzetten en daarmee een completer mens en een liefdevollere ouder wordt. Door je bewust te worden van deze patronen kun je een moment inbouwen tussen de actie van je kind en de reactie van jou als ouder. Je realiseert je dat je reactie uit het gekwetste deel in jou komt. Dat die oude pijn niet realistisch meer is nu je volwassen en niet meer afhankelijk bent. En daarom krijg je de mogelijkheid om anders te gaan reageren dan je automatisch vanuit je aangeleerde strategie zou doen. Door die bewustwording geef je niet alleen jezelf meer ruimte, maar ook je kind om te zijn wie hij of zij werkelijk is.

Schakel hulp in als je hier alleen niet uitkomt. Kindstukken kunnen verwarrend, verdrietig en heftig zijn. Het is een enorme opluchting wanneer je deze stukken kunt loslaten. Bovendien zorgt het ervoor dat je vanuit kracht en authenticiteit in het leven kunt staan.

Onverwerkte emoties in het heden onderzoeken

Als je vastzit in malende gedachten over een persoon of een situatie, dan zit je in je hoofd. Je kunt dan heel erg je best doen de situatie of de persoon te veranderen of misschien blijf je er wel boos en gefrustreerd over. Dat voelen onze kinderen als geen ander. Ook spanning en stress thuis of op het werk worden haarfijn aangevoeld en gespiegeld. Dan zitten we zelf niet lekker in ons vel, maar vinden we het vreemd dat onze kinderen zich niet weten te gedragen.

Wanneer je kind jou spiegelt, word je uitgedaagd om te gaan leven vanuit je hart. Vrij van ballasten uit het verleden, zodat jij weer kunt zijn wie je werkelijk bent. Door deze blinde vlekken te onderzoeken en persoonlijke stukken op te ruimen, krijg je een helder beeld over wie jij bent.

Vaak denken we dat we al zijn wie we zijn, maar meestal zijn we nog verbonden met wie onze ouders zijn of waren en is het best lastig om je eigen stuk hierin te ontrafelen. We weten daardoor niet meer zo goed wie we zelf zijn en wat we zelf willen. Dan zijn wijzelf degene die verwijderd is van onze eigen kern. En laat dat nu precies dat zijn wat onze kinderen ons ook laten zien.

S P I E G E L O E F E N I N G 

Oor en oog voor jezelf hebben
Om aan jezelf te geven wat je wellicht (hebt ge)mist in anderen, kan de volgende oefening je helpen. In deze oefening heb je oog en oor voor jezelf. Soms confronteert deze oefening je met (intense) gevoelens zoals teleurstelling, pijn, verdriet of boosheid. Begin deze gevoelens te accepteren door ze te benoemen.

  1. Ter voorbereiding: zorg dat je minimaal 10 minuten niet gestoord kunt worden.
  2. Kijk in een spiegel. 
  3. Zie je buitenkant. Check of je haar goed zit, of je eventuele make-up in orde is en zie de (on)effenheden van je huid. Als je daar wat mee wilt doen, neem daar dan een paar minuten voor.
  4. Dan kijk je jezelf met aandacht aan en vraag je (hardop) aan jezelf: “Hoe gaat het écht met jou?”
  5. Merk wat deze vraag met je doet, wat er van binnen en van buiten gebeurt. Neem dat waar. Er zullen allerlei gedachten en gevoelens door je heen gaan. Neem er de tijd voor. Wat je ervaart kan van alles zijn:
    – ik zie er moe uit
    – ik voel me verbitterd en daar schrik ik van
    – ik zie verdriet, er wellen tranen op
    – ik weet niet wat ik moet zien en dat frustreert me
    – opgewektheid, een glimlach
    – dit werkt niet voor mij, ik voel me belachelijk
    – ik ben dankbaar, ik voel me rustig
    – ik voel me helemáál niet oké en ben boos
    – maar ook: ik zie verharding, alsof ik op slot zit, er gebeurt ‘niets’
  6. Blijf kijken in de diepte van je ogen. Het is zoals het is en besef: het is een momentopname.
  7. Zeg (hardop) tegen jezelf: “Ik zie dat je je (vul in, zie bij 5) voelt en dat is oké. Jij bent oké, ook als je dit nu ervaart. Dankjewel.”
  8. Merk opnieuw wat dit met je doet en herhaal stap 7 zo nodig een aantal keren.
  9. Adem diep in en uit en eindig met een vriendelijke blik naar jezelf.
  10. Herhaal dagelijks gedurende minimaal een week en merk de veranderingen op.