Mag ik iets meer verlangen van de liefde?

Wanneer je besluit te gaan scheiden, wordt je zelfvertrouwen op de proef gesteld. Ook al is de scheidingsboodschap onvermijdelijk, je kunt je onzeker voelen over jullie besluit en de gevolgen voor je kind. Veel ouders worstelen vroeg of laat met dezelfde vragen: Kun je beter bij elkaar blijven omwille van de kinderen, of zal het ongelukkige huwelijk juist een ongunstige invloed hebben? In je zoektocht naar antwoorden stuit je mogelijk op tegenstrijdigheden.

Je hebt gedaan wat je kon

Binnen een relatie met kinderen ben je zowel partner als ouder. Vanuit deze posities heb je er alles aan gedaan wat je kon om de relatie te laten slagen. Misschien heb je spijt van bepaalde keuzes, handelingen of gedrag als je terugkijkt op jullie tijd samen. Bedenk je dan dat je op dat moment bewust of onbewust gedacht hebt dat je deze keuzes moest maken. Als je het anders had kunnen doen, dan had je dat toen beslist gedaan. Je kunt je schamen of schuldig voelen over het feit dat je gaat scheiden, voornamelijk ten opzichte van je kind. Is dat nodig en is het reëel?

Jijzelf eerst

Het lijkt wel een algemeen gegeven: een goede ouder doet niks ten nadele van de kinderen en offert zichzelf op. Maar die zelfopoffering is niet meer van deze tijd. Het zou toch wat zijn als jouw leven er niet meer toe doet zodra je kinderen krijgt. Dat kinderen op de eerste plaats komen is bovendien psychologisch ongezond. Voor je kinderen is het beter jezelf voorop te stellen. In het vliegtuig wordt niet voor niets gezegd: “Doe eerst zelf het mondkapje op, help daarna de kinderen”. Om er voor je kind te kunnen zijn, moet je gelukkig zijn.

Schuldgevoel loslaten

Indien jij worstelt met gevoelens van schuld hoop ik van harte dat je kunt verzachten naar jezelf. Dat je de gedachte dat je niet voor je eigen geluk mag kiezen als je kinderen hebt en je dus schuldig moet voelen als je gaat scheiden, los kunt laten. Uit een ongezonde situatie stappen toont je kind dat hij ergens zijn grens kan en moet trekken. Het vergt harstikke veel kracht en lef om voor jezelf te kiezen en daarmee ben je een groot voorbeeld voor je kind. Laat aan je kind zien dat je je niet laat meeslepen in slechte relaties en dat jullie gezonde relaties verdienen. 

Rustmomenten

Om deze periode van je leven in goede banen te leiden, is het van groot belang dat je rust en regelmaat creëert. In eerste plaats voor jezelf. Rust heb je gewoon in huis, altijd bij de hand. En het is echt een gouden medicijn! Rust is net zo belangrijk als gezond eten, slapen en bewegen. Het is de perfecte manier om de grote veranderingen en verliezen die je nu ervaart een plaats te geven. Rust is bedoeld om je hersens, je spieren en je hart te ontlasten. Je laadt letterlijk en figuurlijk je accu op, zodat je daarna beter kunt functioneren. 

2 tips om je te helpen de rust te verankeren:

  1. Neem twee korte rustmomenten per dag.
    Zorg de komende tijd dat je dagelijks twee rustpauzes hebt van tien minuten op momenten waarop het jou uitkomt. Je doet dan even helemaal niets. Je zet je overdrive uit. Je legt alles stil waar je mee bezig bent. Of je nu thuis bent, op je werk of onderweg, het maakt niet uit. Er is altijd een manier om je even terug te trekken. Een vast moment helpt. Bijvoorbeeld voor of na je ontbijt, tijdens je lunchpauze, buiten op een bankje. Of een half uur voordat je je kind ophaalt van school. Je kunt die momenten beginnen met twee minuten diep in- en uitademen. Daarna ontspan je en hoef je even niets. Laat gedachtes komen en gaan en laat ze langs je heen waaien. Het is jouw moment van rust. Na een rustmoment kun je vaak weer helder denken en pak je de dag weer anders op. 
  2. Neem twee langere rustmomenten per week.
    Zet deze twee rustpauzes van minimaal een uur heel bewust in je agenda. Het zijn uren zónder een van tevoren bedacht programma. Mocht een uur nog niet lukken, begin dan met een half uur. Deze rustpauzes zijn de ‘jij met jezelf uren’. De uren komen niet in plaats van series/ tv kijken of sporten. Het zijn ook niet je uren van ontspanning. De crux zit hem erin dat je van tevoren niet weet wat je tijdens deze rustmomenten gaat doen. Op het geplande rustmoment ga je op een bank of stoel zitten, bij voorkeur thuis, zonder gestoord te kunnen worden. Pas op dát moment ga je bedenken waar je behoefte aan hebt. Misschien krijg je opeens zin om je lievelingsmuziek te draaien. Of wil je iets lekkers voor jezelf koken. Misschien wil je de tuin in, naar het park, een fietstocht maken of ergens op een terrasje koffie drinken. Alles kan en mag. Jij bepaalt. Het zijn uren om te (leren) voelen en je over te geven aan het moment. Verveel je je? Geef eraan toe en zie wat daarvan komt. Moet je huilen? Laat je tranen gaan. Vul de uren in ieder geval niet met een powernap, slapen, computeren of bellen. Zet de momenten meteen in je agenda. En houd die uren ook echt vrij, ook al heb je het druk en ook al zie je het nut er nu (nog) niet van in!

Geschreven door: Myra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *