Ontspanningsoefening

Als je het gevoel hebt dat je geleefd wordt, weinig tijd hebt voor jezelf en diverse verwachtingen invult ten koste van je eigen energie, dan is het zeer helpend af en toe even letterlijk en figuurlijk stil te staan. In deze oefening doen we dat liggend om zo de effecten te kunnen ervaren van de lichamelijke en geestelijke stress die veroorzaakt wordt door een hectisch leven zonder een juiste dosis ontspanning tegenover de actieve inspanning. Ook eventueel gepieker wordt minder naarmate je vaker onderstaande body scan uitvoert. Heel veel bewustwordingsplezier! Klik op onderstaande koptelefoon om de meditatie te beluisteren. 

Uitgeschreven instructie

Opbouw van de ademhaling:

  • Kom liggen op je rug op de bank, in bed of op een mat. Wat voor jou comfortabel is
  • De benen zijn ietsjes uit elkaar en de armen wat verwijderd van je lichaam
  • Nodig jezelf uit volledig te ontspannen
  • Je handpalmen wijzen naar boven of naar beneden
  • Loop de schouderbladen onder de rug naar beneden
  • Adem vervolgens drie keer in en uit en laat alle spanning los met iedere uitademing. Kom heel bewust aan in dit moment
  • Voel hoe ieder lichaamsdeel meer en meer ontspant
  • Nodig jezelf uit je aandacht te houden bij de natuurlijke ademhaling. Forceer niets, grijp niet in
  • Komen er hardnekkige gedachten voorbij, vraag je geest dan hier later op terug te komen
  • Op dit moment ben je aanwezig in je lichaam je adem en de volledige ontspanning
  • Breng je aandacht vervolgens naar je kruin en merk op hoe deze ontspannen is
  • Breng vervolgens je aandacht naar je achterhoofd en je nek
  • Je voorhoofdspieren volledig los, de ogen rusten zacht in de oogkas en de wangen zijn ontspannen
  • Neusvleugels, lippen, tong en kaakspieren los
  • Ga met je aandacht naar je schouders, voel hoe deze ontspannen
  • Je bovenarmen, ellebogen en onderarmen zijn zacht. De polsen en handen volledig los
  • Merk op met iedere uitademing dat je borst meer en meer ontspant en je middenrif verzacht en je buik ontspant
  • Bij eventuele spanning in je lichaam ga je met je aandacht en de adem naar die plek en laat los met iedere uitademing
  • Je heupen en bovenbenen zijn ontspannen
  • Knieën, onderbenen en kuiten zijn zacht
  • Ga bewust met je aandacht naar je enkels en de voeten. Merk op hoe de voeten als vanzelf naar buiten vallen en de tenen ook ontspannen
  • Het enige wat jij hoeft te doen is je volledig over te geven aan deze ontspanning
  • Met iedere inademing voel je een golf van nieuwe energie door je lichaam trekken
  • Met iedere uitademing laat je alles los
  • Merk op hoe je lichaam steeds zwaarder wordt
  • Volledig ontspannen, zonder doen of denken
  • Volledige aandacht voor ontspanning
  • Verblijf in stilte zolang als jij nodig denkt te hebben
  • Als je er klaar voor bent keer je weer langzaam met je aandacht terug naar het hier en nu
  • Beweeg wat met je tenen en je vingers. Eventueel maak je de beweging wat groter
  • Open de ogen en voel na hoe het voor jou was

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Deze content is beschermd door innermoodz