Hoe ga je om met hooggevoeligheid?

Hooggevoeligheid zorgt ervoor dat veel mensen dag in dag uit overprikkeld raken en vastlopen in gepieker. Ze voelen zich moe, gespannen en onbegrepen en weten hun draai maar niet te vinden in onze hectische maatschappij. Ben jij ook hooggevoelig of heb je daar een vermoeden van? Zoek je naar manieren om beter om te gaan met deze eigenschap, met jezelf en met je omgeving? Het kan ook zijn dat je er volledig in vastloopt. Je bent niet de enige.

Met onderstaande informatie hoopt innermoodz jou antwoord te geven op vragen als: Wat is hooggevoeligheid precies? Wanneer ben je een hooggevoelig persoon en hoe ga je hier vervolgens mee om? Ook geven we tips ter inspiratie om jezelf staande te kunnen houden. En ontdek je als ouder hoe je je hooggevoelige kind het beste kunt begeleiden tijdens de opvoeding.

Wat is hooggevoeligheid?

Het is een eigenschap van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Volgens Elaine Aron (de grondlegster van hooggevoeligheid) is ongeveer 20% van de bevolking hooggevoelig. Hoogstwaarschijnlijk is het een erfelijke eigenschap die voorkomt bij mannen, vrouwen, kinderen en zelfs bij dieren.

Hooggevoeligheid houdt in dat prikkels en indrukken extra intens kunnen worden waargenomen. Dit kunnen fysieke, emotionele, mentale en spirituele prikkels zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld geluiden, kleuren en emoties van anderen heftiger binnenkomen. Als hooggevoelig persoon ben je veel gevoeliger voor stress en ligt een depressie op de loer. Ook ontstekingen zijn een typische reactie van chronisch overprikkeld zijn, je immuunsysteem verzwakt erdoor.

Hoe weet je dat je hooggevoelig bent?

Misschien voelde jij je als kind al anders en onbegrepen. Of kom je ‘per toeval’ achter je gevoeligheid door langdurige fysieke klachten. Zelf zijn wij Myra en Wanda, de oprichters van innermoodz, er pas op latere leeftijd achter gekomen. Myra werd er door haar docent op gewezen tijdens de opleiding Holistisch Kindertherapie en Wanda ontdekte haar hooggevoeligheid in contact met anderen.

We wisten allang dat prikkels uit onze omgeving intenser binnenkwamen, we sferen feilloos oppakten en de emoties van anderen konden aanvoelen. Ondanks dat, kenden we de term hooggevoeligheid niet. Het is voor ieder mens anders, ook de manier waarop de kenmerken zich laten zien in jouw leven.

Hieronder zetten we de meest bekende kenmerken voor je op een rijtje:

  • diep en intens ervaren, reflecteren en voelen
  • opmerkzaam en aandachtig zijn
  • sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • sferen en stemmingen van anderen goed aanvoelen
  • een afkeer hebben van specifieke indringende prikkels
  • tijd nodig hebben om alleen door te brengen
  • een sterke verbinding met de natuur voelen
  • anderen graag willen helpen en bijstaan
  • perfectionistisch van aard
  • een sterk inlevingsvermogen
  • een zeer goed ontwikkelde intuïtie
  • dromerig zijn en afdwalen
  • op jonge leeftijd wijze uitspraken doen
  • creatief en diepzinnig zijn

Omgaan met hooggevoeligheid

Als hooggevoelig persoon zit je veelal in je hoofd. In het hier en nu blijven. Met beide benen geaard op de grond blijven staan, zijn dan ook belangrijke aandachtspunten. Meditatie en mindfulness kunnen je helpen dicht bij jezelf te blijven. En grip te houden over je leven zonder dat je steeds overprikkeld raakt of je leeggezogen voelt. Dit alles begint met acceptatie. Het is belangrijk te onderkennen en accepteren dat je gevoelig bent. Wees geduldig en neem tijd en ruimte om jezelf te leren begrijpen. De moodz scan kan hierbij helpen. Deze scan geeft inzicht in jouw gevoeligheid en jouw persoonlijke uitdagingen. Zo wordt duidelijk wat jij nodig hebt om stevig te blijven staan in een wereld die overweldigt. De moodz scan is er ook voor kinderen. Hieronder alvast een aantal tips die je kunnen helpen:

Bewaak je energie

Word je bewust van de situaties of personen die je energie kosten (energievreters) en welke je energie opleveren (energiegevers). Zodra je je hier bewust van bent, weet je ook wanneer je jezelf extra mag afschermen. Plan overdag mini pauzes van drie minuten in. In die pauzes haal je een paar keer bewust adem en probeer je te voelen hoe het met je energiepeil is. Als je voelt dat die laag is, denk dan aan dingen waar je blij van wordt, zodat je je energiepeil kunt opladen.

Vermijd teveel prikkels

Even afstand nemen van je bezigheden, een ommetje maken of je batterij opladen helpt als het je allemaal teveel wordt. Voldoende rust is onontbeerlijk voor vrijwel alle hooggevoelige personen, evenals het luisteren naar rustige muziek of een wandeling in de natuur. Zo kom je energetisch weer in balans.

Keer naar je ademhaling

We ademen meestal volledig automatisch zonder dat we ons ervan bewust zijn. Door je te concentreren op de natuurlijke ademhaling stroom breng je je aandacht in het hier en nu. Dit kun je doen door te gaan zitten op een stoel met beide voeten op de grond en beide handen op je buik te leggen. Adem vervolgens drie keer diep in en uit en volg de beweging van de buik onder je handen. Blijf met je aandacht een tijd bij deze beweging en merk op hoe de ademhaling door jouw lichaam vloeit. Zonder oordeel, zonder verwachtingen of resultaat volg je puur de beweging.

Geef je grenzen aan

Misschien wel de moeilijkste van allemaal: je eigen grenzen leren aanvoelen en deze op een vriendelijke manier communiceren. Nee zeggen tegen de ander en voelen wat jij nu eigenlijk wilt is niet gemakkelijk wanneer je hooggevoelig bent. Neem af en toe even de tijd om goed te luisteren naar de signalen van je lichaam. Je aandacht hoeft niet aldoor bij de ander te zijn, maar mag even helemaal bij jezelf zijn. En dat is niet egoïstisch, het is zelfs hartstikke gezond.

Kinderen en hun hooggevoeligheid

Hooggevoelige kinderen worden vaak moeilijk begrepen door hun onwetende ouders. Maar ook door leraren of leraressen, familieleden. Eigenlijk door vrijwel iedereen in hun omgeving die niet van het bestaan afweten. Het zijn vaak heel gewillige, brave en lieve kinderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen niet lijden. Juist doordat ze zich zo aanpassen aan wat verwacht wordt en dat totaal tegen de eigen natuur ingaat.

Myra is zelf moeder van twee hooggevoelige kids en ondanks haar eigen gevoeligheid is het soms een uitdaging om ze op de juiste manier naar volwassenheid te begeleiden. Wat werkt wel en wat kun je beter niet doen in contact met je hooggevoelige kind? We zetten het hieronder voor je uiteen.

Zelf in balans

Hooggevoelige kinderen zijn heel gevoelig voor de energieën om hen heen. Zowel de positieve als negatieve energieën. Ze raken snel overprikkeld en kunnen emoties overnemen. Als je jouw kind wilt helpen omgaan met zijn gevoeligheid, zorg dan eerst dat jouw eigen energie in orde is. Je kunt je kind beter begeleiden als je zelf in balans bent.

Geef het tijd

Je hooggevoelige kind heeft veel langer de tijd nodig om bepaalde dingen te verwerken en te accepteren. Vermoeidheid speelt dan ook snel op bij te veel verschillende activiteiten. Hierdoor zal je kind heftiger reageren dan dat het normaal doet, soms zelfs hysterisch. Veel geduld tonen en op een rustige manier je kind proberen te kalmeren is in eerste instantie het beste.

Gebruik geen time-outs

Soms moet je je kind een limiet stellen als de regels overtreden worden. Maar probeer het gebruik van time-outs te vermijden. Hooggevoelige kinderen hebben namelijk al snel het gevoel dat zij gekwetst of achtergelaten worden. Natuurlijk kan je je kind uit een bepaalde situatie weghalen, maar probeer hem niet te isoleren van jou. Jij bent de meest vertrouwde persoon in zijn omgeving. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om samen met je kind naar een andere kamer te gaan. Je wacht dan gewoon tot hij klaar is om terug te keren. Je hoeft niet per se iets te zeggen of te doen, jouw aanwezigheid is voldoende.

Neem je kind serieus

Overprikkelde hooggevoelige kinderen willen meestal in eerste instantie niet aangeraakt of getroost worden. Doe dit dan ook niet. Wanneer je kind gekalmeerd is, kan je vragen of het bij de volgende uitbarsting wil aangeven wanneer het wel wil praten, geknuffeld of getroost wil worden. Goede communicatie met je hooggevoelige kind is ontzettend belangrijk voor het zelfvertrouwen van je kind, maar ook van jou. Het zorgt er tevens voor dat je kind het gevoel krijgt dat het geaccepteerd en gezien wordt, in iedere situatie. 

Voetmassage

Als je kind zich moeilijk kan ontspannen of niet in slaap kan komen, kun je de voetjes zachtjes masseren. Tijdens de massage zal je kind heel rustig worden. Sta er niet gek van te kijken als je kind je elke avond zal vragen naar de voetmassage!

Je bent goed zoals je bent

Wij hopen dat je jezelf en je gevoeligheid kunt omarmen. Je bent goed zoals je bent! Zie het als een mooie kracht die je op diverse vlakken kunt inzetten, zodat het je leven kan verrijken. Weet dat verandering in stapjes gaat en volg daarin je eigen weg. Blijf trouw aan jezelf, ondanks alle verwachtingen en mogelijk onbegrip vanuit je omgeving.

We hopen dat ouders en kinderen elkaar kunnen versterken. De band tussen ouder en kind is uniek. Wanneer je (samen) hooggevoelig bent, ervaar je deze verbinding nog veel intenser. Geniet van jullie bijzondere connectie en maak gebruik van je inlevingsvermogen. Daardoor weet je precies wat je kind nodig heeft en je kind voelt dit ook bij jou. Geweldig toch!

Kom in contact met ons!

innermoodz is er voor volwassenen en kinderen die grip willen krijgen op hun hooggevoeligheid. Wil je graag meer weten wat Wanda en Myra voor jou of je kind kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij wensen alle gevoelige volwassenen, ouders en kinderen een mooie reis op weg naar authenticiteit.