Ademhalingsoefening

Deze vloeiende ademhaling brengt niet alleen rust en ontspanning, maar geeft je ook een bewustwording van de zuurstofstroom die door jouw lichaam vloeit. Door het regelmatig uitvoeren van deze oefening reinig je op een natuurlijke manier je longen en lichaam. Je geeft je organen een lichte massage wat een positieve uitwerking heeft op onder andere je spijsvertering. Ook geef je je geest ruimte rustiger te worden en gedachten te ordenen. Klik op de groene koptelefoon voor de geluidsopname.

 

Uitgeschreven instructie

Opbouw van de ademhaling:

  • Kom zitten op een stoel
  • Breng je kruin in één lijn met je stuit
  • Maak de rug recht en probeer zo rechtop mogelijk te zitten
  • Plaats je voeten recht onder de knieën in een hoek van 90 graden
  • De tenen wijzen naar voren
  • Plaats dan je rechterhand op je hart en je linkerhand op je buik, ongeveer twee vingers onder de navel
  • Om met je aandacht naar binnen te keren, sluit je je ogen. Als je dit lastig vindt, houd de ogen dan geopend en richt je blik op een niet beweegbaar punt voor je
  • Adem rustig in en uit door de neus
  • Schouders en bovenarmen zijn ontspannen terwijl de handen bewust contact maken met het deel van het lichaam eronder
  • Komende minuten volg je met aandacht de natuurlijke ademhaling
  • Puur zoals deze zich aandient, zonder oordeel, zonder sturen of ingrijpen
  • Als je er klaar voor bent, begin je een klein beetje de ademstroom te sturen
  • Dit sturen doe je door heel bewust met de handen te voelen dat op een inademing je borst eerst omhoog komt, het middenrif zich wat uitzet en dan je buik bolt
  • Op een uitademing komt eerst de buik weer terug op haar plek, dan voel je het middenrif weer ontspannen en de borst weer laag gaan
  • Volg deze ademstroom en merk op dat het een golvende beweging is
  • Dein mee op deze golvende beweging van jouw ademhaling
  • Herhaal de oefening ongeveer 10 tot 20 ademhalingen

Voordelen van deze ademhaling:

  • Je wordt je bewust van de ademhalingsstroom die door jou lichaam vloeit
  • Naarmate je deze oefening vaker doet, ervaar je rust en ontspanning in je lichaam
  • Je reinigt op een natuurlijke manier de longen en dus ook de luchtwegen
  • Het brengt je naar het hier en nu, dit moment
  • Alledaagse beoefening kan ervoor zorgen dat je beter omgaat met eventuele stressvolle situaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *